AdGreen

AdGreen NL

De branche-brede structurele verduurzaming van de content-productie van de Nederlandse communicatie-industrie is de hoofddoelstelling van de stichting AdGreen The Netherlands, die eind 2021 werd opgericht. Ter verwezenlijking van deze doelstelling worden onder andere trainingen en consultancy aangeboden en is de AdGreen Carbon Calculator beschikbaar gesteld.

Tien personen werkzaam in de reclame en productiewereld hadden elkaar gevonden in hun streven om de CO2-uitstoot als gevolg van Nederlandse content-productie terug te dringen. Na oriëntatie op verschillende reeds bestaande initiatieven en systemen en gesprekken met AdGreen UK, hebben zij besloten de krachten te bundelen en het Nederlandse initiatief onder de AdGreen paraplu te brengen.

Nederland was de eerste partner van AdGreen UK.

AdGreen UK heeft de steun van grote merken als Unilever en Google, Publicis en Havas en de branche-organisaties IPA en ISBA.

Intussen hebben ook de USA zich aangesloten met ‘founding supporters’ als Google, Meta, L’Oreal, Unilever, Diageo Reckitt, Indeed en Pubmatic en bureaugroepen als IPG, WPP, Publicis, Dentsu, Omnicom en Havas.

Naar verwachting zullen zich op termijn ook meer Europese landen aansluiten.

De financiering van de activiteiten van AdGreen wordt geregeld door een kleine heffing op de productiekosten in rekening te brengen. Om het initiatief ook in Nederland van de grond te krijgen heeft TICK besloten als ‘founding supporter’ op te treden en AdGreen met een financiële bijdrage te ondersteunen.

Sinds de formele aftrap heeft het initiatief van AdGreen NL de steun van de branche-organisaties van bureaus, adverteerders en de samenwerkende productiemaatschappijen weten te verwerven. Daarnaast werken intussen verschillende adverteerders zoals Eneco, KPN, NN en Heineken met de AdGreen Carbon Calculator. Net als trouwens verschillende communicatie-adviesbureaus  en productiemaatschappijen zoals Dentsu, Publicis, HavasLemz, N=5, MediaMonks, Czar, Hazazah en Pink Rabbit.

Stichting TICK | p/a Buro Blanchard | Pijnboomstraat 38 | 2023 VS Haarlem |