Kogelvis campagne

Eind 2024 werd Tick gevraagd een bewustwordingscampagne voor mogelijke misleiding onder de jeugd te steunen. Deze zogenaamde ‘Kogelvis’ campagne liep in het voorjaar van 2025 en moedigt in het bijzonder jongeren aan om online hun oordeel te geven over misleidende of anderszins ongepaste reclame op sociale media.

Bijkomend doel is de jongere doelgroep bekend te maken met het bestaan van de Reclame Code Commissie en zelfregulering en de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

Reclame op sociale media heeft een grote vlucht genomen, maar daarvoor ‘old-school’ klachten indienen gebeurt niet. Enerzijds door onder andere onbekendheid met zelfregulering bij social media gebruikers en anderzijds door de vluchtigheid van de uitingen waardoor veel reclame niet lang(er) traceerbaar is.

De campagne was zichtbaar op TikTok en via de sociale media kanalen van Google en Meta en op televisie.

De campagne is onderdeel van initiatieven van de Stichting Reclame Code gericht op een grotere focus op reclame in sociale media met als doel het vertrouwen in reclame op sociale media te bevorderen. 
In dat kader ondersteunde de Stichting Tick in 2019 al de #Ad campagne van de Stichting Reclame Code.

Ontdek meer

Bekijk onze projecten