#Ad campagne SRC

TICK heeft in 2019 aan de Stichting Reclame Code (SRC) middelen ter beschikking gesteld om de aangepaste Code Sociale Media met een mediacampagne onder de aandacht van influencers, adverteerders en bureaus te brengen.

Vloggers hebben zich sinds het begin van deze eeuw steeds meer ontwikkeld tot commerciële influencers met grote groepen volgers. Met hun filmpjes op hun sociale media en YouTube-kanalen doen ze niet alleen hun verhaal, maar prijzen ze ook producten voor adverteerders aan.

Met deze zogenaamde Influencer marketing verdwijnt vaak het onderscheid tussen redactie en reclame, zoals dat in andere media wordt uitgedragen. Met als mogelijk risico of zelfs gevolg minder vertrouwen in reclame.

Om die reden is in 2014 de Code Social Media ingevoerd. Deze bleek echter weinig effect te sorteren. De aangepaste code kreeg de naam Code Sociale Media en Influencer Marketing en biedt influencers en adverteerders handvatten hoe reclame als zodanig herkenbaar te maken binnen sociale media.

TICK oordeelde het van belang dat ook voor deze nieuwe vorm van marketingcommunicatie de kwaliteit, professionaliteit, geloofwaardigheid en herkenbaarheid van de uitingen worden gewaarborgd. Al zou het maar zijn om een schadelijke afstraling voor het communicatievak als geheel te voorkomen. Om die reden werd besloten middelen aan SRC ter beschikking te stellen om een awareness campagne voor de aangepaste code te kunnen voeren.

Om de doelgroep van influencers, bureaus en adverteerders te bereiken werd de campagne “#Ad, herken de reclame op internet’ ontwikkeld. De campagne met uitingen op tv, radio, outdoor, bioscoop, online en in sociale media kreeg ook veel aandacht in de pers en heeft in die zin zeker zijn doel bereikt. Bovendien bleek 52% jongeren na afloop van de campagne deze te herkennen.

Stichting TICK | p/a Buro Blanchard | Pijnboomstraat 38 | 2023 VS Haarlem |