Al jaren ondersteunt TICK de Nederlandse Filmacademie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tijdens de filmopleiding maken de studenten ook kennis met de commercial beroepspraktijk. In het derde jaar van de opleiding realiseert de Filmacademie 10 commercials en in het vierde jaar acht. Jaarlijks worden zo 18 commercials gemaakt. Per commercial bestaat de crew uit circa 20 studenten.
De eindresultaten worden sinds 2011 jaarlijks vertoond in het EYE Filmmuseum in Amsterdam tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival.
Met de financiële bijdrage van TICK, inhoudelijke ondersteuning door top professionals uit het vak én ondersteuning met apparatuur en post-productiefaciliteiten van verschillende facilitaire bedrijven wordt het de studenten van de Filmacademie mogelijk gemaakt om hun eindexamen commercials op professioneel niveau te maken.
De bijdrage van TICK zorgt er tevens voor dat de Filmacademie nieuwe technische ontwikkelingen kan blijven integreren en dat er kennisuitwisseling met buitenlandse filmscholen kan plaatsvinden. Bovendien organiseert de Filmacademie masterclasses rond branded content waardoor de banden met het werkveld versterkt worden en studenten op de hoogte blijven van de huidige manier van werken. Ook wordt er sinds 2019 in het eerste jaar aan de productiestudenten een vijfdaagse workshop aangeboden over werken in opdracht.
De afgelopen jaren zijn de studenten aan de slag gegaan met tal van onderwerpen van ideële aard en commerciële producten, zoals cyberpesten, de afvalproblematiek, het Rijksmuseum van Oudheden, proteïnerepen, parfum en salsasaus.
In 2017 bereikte de commercial The Most Powerful Weapon van Zara Dwinger de shortlist voor de PORSCHE International Student Advertising Award. For You van D.O.P Bo Bolderink won tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival 2019 de Camalot Commercial Award.
Uit recent onderzoek blijkt dat 76% van de alumni, afgestudeerd in de afgelopen vijf jaar, werkzaam is in het werkveld van branded content.
In 2011 sponsorde TICK de productie van een dvd met een overzicht van het beste examenwerk van studenten gemaakt gedurende de eerste 12,5 jaar van het bestaan van commercialonderwijs aan de Filmacademie.