keep an eye 2023

Nederlandse Filmacademie

Al jaren ondersteunt TICK de Nederlandse Filmacademie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Naast de fictie en documentaire oefeningen leren studenten over het maken van commercials. In de eerste twee jaren van de opleiding wordt op vakklasniveau aandacht besteed aan het leren maken van commercials. In het derde jaar van de opleiding realiseert de Filmacademie ongeveer tien commercials over een product. In het vierde jaar worden acht of negen commercials gemaakt met een ideële boodschap. Alle Filmacademiestudenten nemen deel aan deze twee trajecten. 

De eindexamencommercials worden sinds 2011 jaarlijks vertoond tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival in het EYE Filmmuseum in Amsterdam. De afgelopen jaren zijn de studenten aan de slag gegaan met tal van onderwerpen zoals cyberpesten, ontlezing onder jongeren, het Rijksmuseum van Oudheden, proteïnerepen, parfum en salsasaus.

Met de financiële bijdrage van TICK, de inhoudelijke ondersteuning door top professionals uit het vak én ondersteuning met apparatuur en post-productiefaciliteiten van verschillende facilitaire bedrijven worden de studenten van de Filmacademie in staat gesteld om hun eindexamencommercials op professioneel niveau te ontwikkelen en te maken.

De bijdrage van TICK zorgt er tevens voor dat de Filmacademie nieuwe technische ontwikkelingen kan blijven integreren en dat er kennisuitwisseling met buitenlandse filmscholen kan plaatsvinden. Bovendien organiseert de Filmacademie bijeenkomsten zodat de studenten en het werkveld elkaar kunnen leren kennen.

Een overzicht met credits van de eindexamen commercials 2023 vind je op de website van de Filmacademie

Sinds 2021 werkt de academie bij de eindexamencommercials samen met SIRE die als fictieve klant fungeert. Deze samenwerking heeft ertoe geleid dat SIRE op haar nieuwe website aandacht gaat besteden aan o.a. het academiewerk.

mobiele escalatie

 De eindexamencommercial Mobiele Escalatie van regisseurs Wietger Mosch en Stan Egberts won in 2023 de PORSCHE International Student Advertising Award.

the most powerful weapon

In 2017 bereikte de commercial The Most Powerful Weapon van Zara Dwinger de shortlist voor de PORSCHE International Student Advertising Award.

In 2011 sponsorde TICK de productie van een dvd met een overzicht van het beste examenwerk van studenten gemaakt gedurende de eerste 12,5 jaar van het bestaan van commercialonderwijs aan de Filmacademie.

Terug naar Projecten

 

Stichting TICK | p/a Buro Blanchard | Pijnboomstraat 38 | 2023 VS Haarlem |
Kvk nr. 32073327 | Telefoon: 06 50 20 56 72 | E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.