Dutch Ad Men

Het boek DUTCH AD MEN | DE KLASSIEKE  RECLAMEWERELD is een initiatief van Fred Kolsteeg in samenwerking met 13 Nederlandse reclame coryfeeën. Het boek is een hommage aan de klassieke (nog analoge) reclamewereld, de Ad Men en de campagnes die onder hun leiding werden gemaakt.

Na ampele overweging heeft TICK besloten dit initiatief financieel te ondersteunen en zo mede mogelijk te maken. Ook om, zoals de schrijver van het boek stelt, te voorkomen dat met name de recente geschiedenis anders in het moeras van de vergetelheid zou kunnen verdwijnen. Een vooruitziende blik die in de maanden direct voorafgaand aan het verschijnen van dit boek bewaarheid werd door het overlijden van twee van de coryfeeën, te weten Pietro Tramontin (Result/DDB) en Walter van der Mee (Prad/Publicis).

cover Dutch Madmen

Na zijn ervaring met het schrijven van het boek Dutch Madman, kon Fred Kolsteeg dit nieuwe initiatief ook niet aan zich voorbij laten gaan, mede omdat hij een omvangrijke reclame bibliotheek van zijn vader, Piet Kolsteeg, had geërfd.

geschiedenis

Daarbij heeft hij gebruik kunnen maken van de kennis van historicus Wilbert Schreurs, die eerder het standaardwerk Geschiedenis van de reclame in Nederland van 1870 tot 1990 (Het Spectrum,1989) schreef. En verder is hij ondersteund door verschillende co-writers als de hoofdredacteur van Adformatie Susanne van Nierop, Dick van der Lecq, Andy Mosmans, Jaap Torenaar en Paul Blok.

Het boek opent met een voorwoord en aanbeveling van Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders en bestuurslid van het Genootschap voor Reclame.